Show me an example Shelter Over The Head: Abandoned housing projects - action that cannot be taken by the government.
Apa kesan pembukaan SKVE seksyen 2 pada prospek pembangunan Kuala Langat?

Tuesday 11 October 2011

Abandoned housing projects - action that cannot be taken by the government.




Government will use RM63,000,000.00 to rehabilitate 1,270 abandoned houses under budget 2012!


1. Imagine what can be done with so much money? If it is going to cost so much money to solve this problem, if it keeps recurring, what are the government going to do?

2. The government said if the concept of build then sell is implemented, then the problem of abandoned projects can be solved. But what is holding them back? Why are they not implementing it?

3. The price of houses will cost more if Malaysia practises 100% build then sell system of delivery :

3.1 Small developers will be forced out of the business due to their financial limitation to take up the project - they will also not be able to get the loan to finance the projects for the same reasons faced by other SME entrepreneurs with regard to their balance sheet and cash flow record.

3.2 In the absence of healthy competition where only a few players are in the game, house buyers stand to lose more in term of pricing on the houses.

3.3 The price of houses will cost more as the capital cost in the form of loan undertaken by the developers to build the house on build then sell system will be added to the price of the houses.


63 juta ringgit untuk selamatkan 1,270 rumah terbengkalai dari peruntukan bajet 2012!


1. Apa yang boleh dibuat dengan jumlah wang yang sebesar ini jika ia boleh dijimatkan? Selagi masalah projek rumah terbengkalai tidak dapat diselesaikan, jumlah wang sebesar ini akan digunakan berulang kali.

2. Mengapa konsep bina dulu jual kemudian dalam industri perumahan untuk menyelesaikan masalah projek terbengkalai tidak dilaksanakan oleh Kementerian Perumahan?

2.1 Kerajaan hanya mengalakkan pemaju perumahan menggunakan konsep bina dulu dan jual kemudian dalam projek perumahan baru mereka supaya tidak terjadi peristiwa projek terbengkalai.

2.2 Kerana itu bukan undang undang, maka ramai pemaju yang tidak menggunakan konsep sedemikian.

2.3 Jika kerajaan melaksanakan sistem bina dulu jual kemudian dalam industri perumahan, pasaran hartanah hanya akan terbatas kepada pemaju besar besar sahaja. Pembangunan projek perumahan baru di taman taman di Jalan Kebun dan Jalan Kampung Lombong di Shah Alam, Johan Setia, Sijangkang, Kampung Kebun Baru, Jenjarom dan Banting tak akan jadilah.

3. Bila hanya pemaju besar besar yang boleh  membina projek rumah baru dengan konsep bina baru jual atas kedudukan kewangan mereka ataupun keupayan mereka untuk mendapat pinjaman bank untuk membiayai projek mereka, ini akan menimbulkan satu keadaan di mana mereka boleh mempengaruhi pasaran. Ini akan merugikan golongan pembeli rumah dari aspek harga rumah.

4. Harga rumah juga akan menjadi lebih tinggi dengan konsep bina dulu baru jual. Ada berapa peniaga atau pemaju yang ambil wang sendiri untuk perniagaan ataupun projek perumahan baru mereka? Mereka yang berniaga akan pinjam dari bank untuk buat bisnis mereka. Itu merupakan satu kos perniagaan yang yang dicampurmasuk pada harga untuk ditanggung oleh pembeli rumah.






Popular Posts