Show me an example Shelter Over The Head: Projek perumahan baru - harga kian meningkat dan apa penyelesaian kerajaan.
Apa kesan pembukaan SKVE seksyen 2 pada prospek pembangunan Kuala Langat?

Sunday 6 November 2011

Projek perumahan baru - harga kian meningkat dan apa penyelesaian kerajaan.




1.Harga rumah baru teres satu tingkat dan dua tingkat akan naik bila ada kenaikan dalam kos pembinaan dan permintaan yang lebih tinggi berbanding dengan penawaran.

2. Setiap biji rumah baru yang dibina siap akan mengakibatkan kekurangan pada tanah untuk membina rumah di sesuatu pekan, kampung, bandar ataupun daerah. Bila ia melibatkan projek besar perumahan baru, kekurangan tanah untuk tujuan sama akan jadi lebih ketara.

3. Memang benar harga rumah baru teres satu tingkat dan dua tingkat di sekitaran daerah Kuala Langat, Sepang, Pulau Indah, Johan Setia dan Jalan Kebun di sempadan Klang dan Shah Alam naik dari setahun ke setahun, dari satu projek ke satu projek baru yang lain.

4. Memang benar harga bahan pembinaan naik tinggi. Itu termasuk harga tanah di kawasan yang disebut di atas. Begitu juga dengan permintaan rumah oleh golongan orang muda di kawasan yang disebut di atas.

5.Kenaikan harga rumah baru menjadikan ia lebih susah untuk golongan orang muda berpendapatan rendah dan sederhana untuk membeli rumah pertama mereka. Sebab yang nyata mereka tidak dapat membeli rumah - mereka tidak mampu kerana harga rumah yang tinggi dan ketiadaan rumah mampu milik yang mencukupi.

6. Masalah ini tidak boleh diselesaikan dengan menaikan had pinjaman Skim Rumah Pertamaku supaya golongan ini akan mampu membeli rumah yang berharga tinggi melalui pinjaman yang lebih tinggi. Pinjaman yang lebih tinggi bererti pembayaran balik ansuran bulanan yang lebih tinggi juga. 

7. Masalah besar yang dihadapi oleh golongan pembeli ini dan rakyat Malaysia keseluruhannya adalah kenaikan gaji yang tak setimpal dengan kenaikan kos sara diri. Kalau gaji tak naik dan loan sahaja yang naik, macam mana mereka nak bayar ansuran? Kalau ansuran tak dibayar, bank akan lelong rumah!

8. Bukan senang untuk kerajaan menyelesaikan masalah ini. Tetapi cara penyelesaian dengan menaikan had pinjaman perumahan pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana bukan penyelesaian jangka panjang dan ia tidak efektif.

9. Isu mempertingkat pendapatan keseluruhan rakyat Malaysia patut dikaji serious melalui sistem pendidikan, peningkatan kemahiran kerja / produktiviti. Rakyat patut mampu membeli atau memilki sesuatu kerana mereka ada "increased earning power through higher productivity" dan bukan kerana had pinjamam loan dinaikan.






Popular Posts